Stäng

lindha & stefan om:

En ny spännande fas

Kryddlagret som är företaget bakom The Spice Tree och Saga of Sweden går en spännande tid till mötes. Samtidigt som de ser tillbaka och blickar framåt är den röda tråden självklar – kvaliteten och kärleken till hantverket.

Valet av råvaror, tillverkningen av produkterna och till sist förpackningen – allt görs med stor omsorg hos Kryddlagret.
– Vi massproducerar inte, vår produktion är mer av ett hantverk som skapas och hanteras manuellt, säger Stefan Eriksson, grundare och ägare som tillsammans med Linda Le Powlett driver företaget där varumärken som The Spice Tree och Saga of Sweden ingår.

Linda le Powlett & Stefan Eriksson driver tillsammans kryddlagret som utvecklar varumärken som The Spice Tree och Saga of Sweden.

Linda le Powlett & Stefan Eriksson driver tillsammans kryddlagret som utvecklar varumärken som The Spice Tree och Saga of Sweden.

Produkter som sätter guldkant. Kryddlagret är kanske mest kända som grossister inom gourmetmat. I den delen av verksamheten finns produkter som Kryddlagret själva tillverkar, som krydd- och teblandningar, BBQ-såser, smaksatt olja och vinäger, senap och dressingar, men också produkter som de köper in, som marmelad, ketchup, pasta, kakor och godis.
– Även när det gäller produkter som vi köper in är vi mycket engagerade genom hela tillverkningsprocessen för att säkra kvaliteten. Det händer ofta att vi är med på ett hörn, genom att addera våra egna aromer och kryddblandningar, säger Stefan.

”…från grossistföretag inom kökssegmentet till att ta helhetsgrepp om hemmet.”

Helhetstänk med fokus på detaljerna. Det är genom Lindha le Powletts kunskaper inom formgivning och inredning som företaget de senaste åren hittat in på en ny marknad. I dag finns nämligen också en stor hemavdelning i verksamheten under varumärket Saga of Sweden.
– Ja, vi har gått från att vara ett grossistföretag inom kökssegmentet till att numera ta ett helhetsgrepp om hemmet. I dag designar och säljer vi alltifrån filtar till stekpannor och porslin. Tanken är att återförsäljare ska kunna fylla en hel butik med våra produkter, säger Stefan.

Går sin egna väg. Det här med att både fokusera på mat och heminredning, att liksom se en helhet, var Kryddlagret tidiga med. Stefan minns när han och Lindha för några år sedan ställde ut sitt nya kombinerade koncept på Formex-mässan.
– Det var hur mycket folk som helst i vår monter! Alla var nyfikna på konceptet. Jag måste faktiskt slå mig lite för bröstet här, att vi var så tidiga med att ta ett helhetsgrepp om hemmet. I dag är det fler företag som gjort detsamma, men vi var först.

Kvalitet är A och O. För Stefan och Lindha betyder kvalitet allt. Stefan berättar varför:
– Vi köpte det här företaget av ett företagsamt äldre par som i många år drev en butik där kvalitet var absolut fokus. Vi kan såklart inte dra ner på kvaliteten, den utgör ju grunden.
I dag har verksamheten vuxit och expanderat, tagit nya skepnader och former, men den höga kvaliteten tummas det helt enkelt inte på. Så hur säkerställer man då att kvaliteten är hög?

”Vi har haft samma leverantörer i många, många år. De är valda med omsorg.”

– Genom ett oerhört hårt och konsekvent arbete i alla led. Detta gäller inte minst våra leverantörer. Vi har haft samma leverantörer i många, många år. De är valda med omsorg. Och de känner oss och vet vilka höga krav vi har.

Nästa fas. Kryddlagret går en spännande vår till mötes. Snart står en 250 kvadratmeter stor utställningslokal färdig. Strategiskt placerad mitt i Skåne, närmare bestämt precis vid E22:an strax utanför Hörby.
– Vi kommer använda lokalen till att bjuda in våra kunder och återförsäljare och hålla events. Vi kommer även ha en fotostudio för våra kataloger och produkter. Det blir även plats för ett huvudkontor här. Jag ser verkligen fram emot den expansiva fasen som vi befinner oss i just nu!

––––––

FAKTA: Allt började 1982 med en gourmentbutik i saluhallen på Lilla torg i Malmö som sålde kryddor, te, oljor och mycket mer av högsta kvalitet. Intresset var stort för kryddor med mera, så bara några år senare utvecklades butiken till ett högkvalitativt grossistföretag som specialiserade sig på att göra egna kryddblandningar med mera.

Sedan Lindha och Stefan tog över bolaget 2002 har verksamheten breddats och nya varumärken, som The Spice Tree och Saga by Sweden, tillkommit. Krydd/teblandningarna finns kvar och blivit många fler, men i dag skapar och säljer de också alltifrån ketchup till porslin. Ett helhetsgrepp om hemmet.